Bovelander Blog

De hockeykampen van Bovelander: onze begeleiders aan het woord

De hockeykampen van Bovelander: onze begeleiders aan het woord

Bij Bovelander houden we van hockey, dat is geen geheim. Maar hockeyen is niet het allerbelangrijkste bij onze kampen. Natuurlijk wordt er veel en goed gehockeyd, maar je kind leert tijdens onze kampen veel meer dan alleen het verbeteren van zijn of haar hockeyvaardigheden. Wij vinden het belangrijk dat we bijdragen aan de ontwikkeling van je kind, in een periode waarin hij of zij zich volop aan het ontplooien is. Kinderen die met ons op hockeykamp zijn geweest, zijn een stapje verder in hun ontwikkeling. Ze leren bijvoorbeeld om te gaan met andere (onbekende) kinderen, voor zichzelf te zorgen én ze ontwikkelen hun communicatieve vaardigheden. Degenen die deze ontwikkelingen van dichtbij meemaken, zijn onze begeleiders. Zij weten dan ook als geen ander wat onze kampen bij de kinderen teweegbrengen. Lees hoe zij de kampen ervaren en ontdek wat een kamp van Bovelander voor jouw kind kan betekenen!

De sociale rol van een hockeykamp van Bovelander 

Allereerst zal het je niet verbazen dat een hockeykamp op een positieve manier bijdraagt aan de sociale vaardigheden van je kind. Hoofdbegeleidster Rosa Mulder: “Aan het begin van het kamp kennen de meeste kinderen elkaar niet, maar onze ervaring leert dat de combinatie van het buitenzijn, samen spelletjes spelen én de begeleiding van onze ervaren, enthousiaste kampstaf ervoor zorgen dat de kinderen al snel met elkaar optrekken. Voor je het weet ontstaan de eerste vriendschappen; en vriendschappen die ontstaan bij Bovelander zijn vriendschappen voor het leven!” 

Onze begeleiders krijgen regelmatig van ouders te horen dat vriendschappen ook na het kamp nog lange tijd blijven bestaan. Op onze kampen stimuleren wij de kinderen dan ook om zich flexibel en meegaand op te stellen in de groep. De begeleiders leren ze hoe ze goed met andere kinderen omgaan en hoe ze onderlinge conflicten oplossen. Gelukkig gebeurt het niet vaak, maar wanneer er een kleine ruzie ontstaat tussen twee of meer kinderen besteden wij hier uitgebreid aandacht aan. De begeleiders gaan in gesprek met de kinderen en nemen de kinderen mee in het oplossen van hun onenigheid.

Een goede teamspirit is onmisbaar bij een succesvol team: dat is de kampfilosofie van Bovelander. De hockeykampbegeleiders bedenken de leukste en gekste activiteiten om de teamspirit te bevorderen. Deze activiteiten dagen de kinderen uit om op een leuke manier samen te werken, zoals met het langetongenspel, het pollepelspel en het levend ganzenbord. Aan het eind van het kamp merken wij dat de kinderen enorm vooruit zijn gegaan op sociaal vlak: zij durven steeds meer van zichzelf te laten zien. Hoofdbegeleidster Nienke Mann merkt dit ook: “Waar een kind de eerste dag nog stil en verlegen was, maakt hij of zij de laatste dag al dansend en zingend plezier met de andere kinderen.” Zoals je je vast kunt voorstellen, is het voor onze begeleiders ontzettend leuk om te zien hoe de kinderen zich ontwikkelen en nieuwe vriendschappen sluiten tijdens het kamp.

Op een kamp leer je nieuwe vaardigheden 

Bij onze kampen stappen de kinderen in een veilige omgeving uit hun comfortzone. Rosa: "Je kind wordt op een leuke, grappige manier uitgedaagd om nieuwe dingen te proberen. Wij merken dat de kinderen na verloop van tijd ook veel meer bereid zijn om bijvoorbeeld aan, voor hun onbekende, spelletjes mee te doen en zij vragen hier op een gegeven moment zelfs uit zichzelf naar. In het begin kan het even wennen zijn voor ze dat er geen ouders zijn die ze vertellen wat ze moeten doen. Hierdoor worden zij gedwongen om voor zichzelf na te denken en naarmate het kamp vordert, worden zij hier steeds beter in. En natuurlijk is de kampstaf altijd dichtbij om ze te helpen.” 

Daarbij merken de begeleiders dat kinderen meer zelfvertrouwen krijgen doordat zij voor zichzelf moeten zorgen en hun eigen keuzes moeten maken: wat trek ik aan vandaag? Wat eet ik als ontbijt? Nienke ziet hoe de kinderen tijdens het kamp veranderen: “Aan het eind van het kamp merken wij dat de kinderen zijn gegroeid: zij zijn niet alleen meegaander naar andere kinderen toe, maar zij stellen zich ook flexibeler op.” Ook aan zaken als netjes eten, je eigen vuilnis opruimen en lief zijn tegen elkaar wordt aandacht besteed tijdens de kampen. 

Didactische vaardigheden 

Onze hockeykampen zijn niet alleen leerzaam voor de kinderen: ook de begeleiders leren een hoop. Hoofdbegeleidster Katinka Crolla: “Als begeleider krijg je allerlei handige didactische vaardigheden aangereikt. Zo leer je hoe je een grote groep stil krijgt, hoe je op een grote groep kinderen let en hoe je met conflicten omgaat.”  

Daarnaast heeft de kampleiding regelmatig feedbackmomenten, waarin gereflecteerd wordt op het functioneren van de begeleid(st)er. Je komt in een hechte groep terecht met begeleiders die allemaal ontzettend veel plezier hebben in het begeleiden van de kinderen. Ook leer je vaardigheden die goed van pas komen tijdens je studie of later bij je werk, zoals plannen, organiseren en leidinggeven. Begeleider zijn bij Bovelander is natuurlijk niet alleen leerzaam, maar vooral ook heel leuk! Katinka: “Bij Bovelander zet je je samen met een groep enthousiaste begeleiders in om de kinderen een fantastische tijd te geven”. 

Ben je benieuwd wat een hockeykamp van Bovelander voor jouw kind kan betekenen? Alle kinderen zijn bij ons welkom: onze kampen zijn geschikt voor hockeyers van ieder niveau. We vertellen je graag meer over onze kampen in een persoonlijk gesprek. Neem contact met ons op en misschien zien we jouw kind bij ons volgende hockeykamp!

Terug naar alle blog artikelen